A fost copilul cuminte?

Primesc această întrebare de la părinți sau  de la învățătoare după ateliere și câteodată de la mamele colegilor lui Vlad de clasă, când vin copiii pe la noi. Și de fiecare dată, invariabil mă blochez. Nu știu ce să răspund. Ce înseamnă copil cuminte? Mintea mea începe să caute rapid imagini cu copilul în cauză, derulează stereotipurile care există cu privire la copilul cuminte, în care eu nu cred.

Dacă mă uit în dicționar voi găsi următoarele explicații:

  • Cu judecată sau rațional

  • Cu purtări bune sau așezat

  • Om care este isteț

  • Prudent

  • Liniștit sau ascultător

Referitor doar la femei

  • Virgină

  • Serioasă și gospodină

Unele dintre ele se bat cap în cap, de exemplu isteț și prudent. Poți să fii isteț și să eviți să-ți faci tema, însă nu ar fi prudent.

Cum cred eu că ar trebui să fie un copil la atelier:

Vesel, să râdă.

Prezent, să fie pe fază, să întrebe și să răspundă fără rețineri.

Să participe interesat la activitățile de mișcare.

Să asculte ce spune eu sau ceilalți copii, poate să se miște sau să deseneze în timpul ăsta sau alte activități care îl ajută să asculte și nu deranjează.

Să se joace cu pernele și cu jucăriile.

Să deranjeze din când în când.

Să înțeleagă când e timpul pentru joacă și când e necesar să participe cu toată atenția la activitate.

Să aibă curajul să spună și să facă ce simte.

Acest ”cuminte” pare că este foarte permisiv. Din câte am văzut eu, un copil nu are nici o șansă să îl atingă, pentru că el ia diferite forme în funcție de starea de spirit a adultului care îl invocă și de poziția lui în societate, părinte, educator, vânzător, paznic, vecin etc. 

Vlad, ce înseamnă să fii cuminte?

Depinde cine îți spune ”să fii cuminte”, dacă îți propui tu de exemplu dacă spun părinții înseamnă să… nu spargi nimic, să nu primească reclamație, să nu strici nimic de prin casă sau dacă te lasă la cineva să asculți de el. Dacă îți spune un străin, nu știu că mie nu mi-a spus nimeni.

Clar, imaginea mea diferă mult de cea a copilului. Așa că îți propun să stabilești niște criterii la ce înseamnă ”să fii cuminte” cu copilul punctual, ce vrei de la el la școală, acasă, în vizită etc. ca să aveți amândoi mai multă claritate și o măsură a lucrurilor, cum ar fi:

Să îți exprim emoțiile în cuvinte, fără să lovești.

Să ridici mâna înainte să spui ceva și când altă persoană vorbește, să asculți, fără să o întrerupi.

Să te joci cu mingea numai afară.

Să ieși din școală numai pe unde e permis, adică pe ieșirea de elevi. Dacă iese totuși pe geam, o face pentru că încearcă să vadă cum e să încalci o regulă. Și experimentează emoțiile trăite. Și din punctul meu de vedere, tot nu are nici o legătură cu a fi sau a nu fi cuminte, care este un cuvânt prea vag ce lasă loc la prea multe interpretări și discuții.

La cursurile de administrare a afacerilor am învățat ca tot timpul să mă raportez la lucruri măsurabile, să nu intru niciodată în discuții subiective, de percepție, de genul ”e mult sau e puțin”, comparat cu ce? Cam la fel văd și eu treaba asta cu ”cuminte”.

Întreabă-mă dacă copilul a participa la activități, dacă a pus întrebări, dacă l-a interesat vreun subiect anume etc. Cu răspunsurile astea mă descurc. Pentru tine ce înseamnă ”să fii cuminte”? Și ce vrei de la copil când îi ceri acest lucru? Spune-i clar cerințele tale și discută-le după aceea punctual, poate a respectat trei din patru, e păcat să anulezi toate eforturile lui de a-ți face pe plac cu un ”n-ai fost cuminte”.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Pentru programe personalizate de creșterea încrederii în sine și dezvoltarea abilităților socio emoționale ale copiilor, vă rugăm să ne contactați la coaching@oanavaideanu.com sau 0729039511, ne bucurăm de cererile și sugestiile voastre. Organizăm tabere și oferim programe pentru afterschool-uri și grădinițe sau săptămâna de școală altfel pe tema inteligenței emoționale, stimei de sineoportunităților online și educației sexuale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *