15 pași pentru o stima de sine crescută în sport

15 pași pentru o stima de sine crescută în sport

Performanța individuală și a echipei este corelată direct cu felul în care un sportiv gândește despre el. Acest lucru se numește stimă de sine. Sportivii vor învăța mai repede, vor avea rezultate mai bune și mai puține probleme legate de performanță când le este creat mediul propice pentru dezvoltarea stimei de sine.

Ce pot face antrenorii și noi părinții pentru a cultiva stima de sine a sportivilor?

Tratează sportivii cu respect

Tratează sportivii așa cum ți-ar place să fii și tu tratat. Respectă-i și ei te vor respecta la rândul lor. Dacă te respectă, vor fi deschiși să învețe de la tine și dispuși să meargă până la capătul pământului ca să execute ceea ce le ceri. Dacă îi umilești și îi faci să se simtă neimportanți în mod regulat, în cele din urmă vor ajunge să le fie frică de tine și să urască sportul.

Evită să compari

Prea des antrenorii fac greșeala să compare sportivii din aceeași echipă. Comparațiile fac de cele mai multe ori sportivii să se simtă prost, (nu îi motivează), creează rivalități și cultivă o competiție nesănătoasă între ei. Dacă alegi să compari, fă-o ca să dai exemplu o anumită tehnică ”Iată cum execută Mircea acea Alex, priviți postura corpului, voi puteți să faceți așa?”

Tratează sportivii ca pe niște persoane complete

Dacă te vei arăta interesat de sportiv mai departe de performanța lui de la antrenament, vei face pași mari înspre a-l face să se simtă important și a-i da încredere în el. Dacă un sportiv știe că îți pasă de el ca persoană, te va ”răsplăti” cu atenție totală la antrenament, motivație ridicată și rezultate pe măsură.

Nu confunda stima de sine a sportivului cu performanțele lui

Când sportivii nu au avut rezultatele dorite sau ”te-au dezamăgit”, ei sunt tot aceleași persoane. În acele momente au nevoie de la tine de un impuls al stimei de sine, nu de un discurs care să le-o diminueze. Performanța sportivilor care anticipă că antrenorul va răspunde negativ când greșesc, va avea tot timpul de suferit.

Provoacă sportivii, nu-i amenința

Dacă vrei ca sportivii să își depășească limitele este nevoie să îi provoci. Încurajează-i să încerce și spune-le că ai încredere că vor reuși. O provocare este o metodă pozitivă de a interacționa cu ei, le crește stima de sine. O amenințare este negativă și anticipează o pedeapsă. Amenințările diminuează stima de sine și stabilesc o relație cu sportivii nevaforabilă performanței.

Privește problemele personale ale sportivilor ca pe o oportunitate de a-i cunoaște mai bine

Când sportivii aduc problemele personale la antrenament, poți vedea acest lucru ca pe o oportunitate de a cunoaște persoana mai bine și a o susține semnificativ în plan personal (nu privi acest lucru ca o piedică care interferează cu antrenamentul). Abordând dificultățile pe care ei le au în felul acesta, vei încuraja automat stima de sine a sportivilor.

Comunică

Fii deschis, direct și sincer în comunicarea cu sportivii. Spune-le clar ce simți și ce se întâmplă. Dacă te nemulțumește comportamentul unui sportiv, spune-i direct acest lucru. Nu aștepta să-ți citească gândurile. Comunică direct cu ei și ei vor răspunde în același fel.

Ascultă

Baza comunicării eficiente este ascultarea. Ca un sportiv să aibă încredere în el trebuie să îl asculți când vorbește. Faptul că îl asculți îi va arăta că îți pasă de el și va oferi un model pentru sportiv, care te va asculta la rândul lui.  Data viitoare când sportivul vorbește, ascultă-l fără să te gândești deja la ce îi răspunzi sau alte gânduri care îți distrag atenția. .

Fii empatic

Nu există un lucru care să te facă să te simți mai bine, decât faptul că știi că o persoană pe care o admiri și respecți, te înțelege. Pune-te în locul sportivului când vine la tine cu o problemă. Vezi lumea din perspectiva lui, nu a ta. Dacă le arăți că înțelegi cum e să fii în locul lor, vor simți că îți pasă și că îi apreciezi.

Folosește recunoștința

Recunoștința este unul dintre cei mai puternici factori de motivare care face sportivii să se simtă bine în pielea lor. Spune-le în fiecare zi că apreciezi că au venit la antrenament. Expresii de genul ”bine lucrat”, ”mă bucur să te văd azi”, ”te-ai străduit astăzi” contează mult pentru colaborarea antrenor-sportiv. Câteodată o simplă atingere pe spate poate schimba o zi proastă la antrenament.

Fii pozitiv

De la negativitate vin numai neajunsuri. Antrenamentul pozitiv este mult mai eficient decât cel negativ. Să agresezi constant, verbal sau fizic, sportivii îi va descuraja să aibă încredere în ei sau în tine. În nici un caz nu va contribui la creșterea performanței. Negativitatea te va trage pe tine și pe toți din jur în jos. Fii pozitiv, orice-ar fi. Îmbracă o atitudine pozitivă și vei observa că este contagioasă.

Abordează eșecurile și greșelile constructiv

Învață-ți sportivii că eșecurile și greșelile sunt o parte necesară a procesului de învățare și nu sunt un motiv pentru rușine sau vină. Cultivă această atitudine și vei încuraja sportivii să își asume riscuri și să dea totul în competiții. Dacă ”sari cu gura” pe un sportiv când greșește, îi ataci stima de sine și îi cultivi teama de a face greșeli, care va rezulta în frica de a mai încerca.

Felictă personal, critică toată echipa

Când un sportiv greșește, nu îl umili în fața grupului. Spune întregii echipe, că atunci când te găsești în situația respectivă, trebuie să procedezi în felul următor (demonstrezi fără să dai nume). Dacă un sportiv face ceva bine, numește-l și felicită-l în fața  întregii echipe (”în situația asta, aș vrea să procedați toți așa cum a făcut Alex”). Dacă e nevoie să critici un sportiv, fă-o în particular.

Cultivă stima de sine

Dacă vrei ca sportivii să aibă încredere în ei fii sigur că comportamntul tău le cultivă stima de sine. Tu ești un model pentru ei. Asta nu înseamnă că trebuie să fii cu nasul pe sus, doar să arăți că tu te apreciezi și ai încredere în tine.

Nu accepta ca coechipierii să se înjosească între ei

Nu accepta ca sportivii din echipă să se înjosească între ei sau să înjosească pe cineva din afara echipei. Un astfel de comportament necesită atenție sporită și ajutor, pentru că este de obicei corelat cu o stimă de sine scăzută.

Dacă v-am stârnit curiozitatea vă invit să descoperiți și să vă înscrieți la atelierele organizate de asociație, găsiți programul aici. În data de 5.09 are loc prima seară de club, dedicată copiilor cu vârsta cuprinsă între 7-9 ani, ”De ce emoji?”, sub umbrela inteligenței emoționale. Citiți mai multe despre inteligența emoțională aici.

Pentru cluburi sportive organizăm programe de dezvoltare a stimei de sine personalizate, pentru copii și antrenori. Află mai multe la tel. 0729039511 sau mailto coaching@oanavaideanu.com

*sursa https://www.competitivedge.com



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *